ဆဲေရးျခင္းကို ရွက္တတ္ပါ ဆဲေရးျခင္းကို ေၾကာက္တတ္ပါ

လင္းေရာင္တင္ရဲ့ တူေတာ္ေမာင္တစ္ ေယာက္ဟာ ေဒါသျကီးပါတယ္။ ေဒါသျကီးတာနဲ့ အေလ်ာက္ မိသားစုေတြအေပၚမွာ မျကားဝံ့ မနာသာ ေတြ ဆဲဆိုပါတယ္။ အယုတၱ အနတၱ သူဆဲေရးသမွ် ျကမ္းတမ္းတဲ့ ဖရုႆဝါစာ ေတြကို စာနဲ့ေတာင္ ေရး ျပလို့မရေလာက္ေအာင္ ရိုင္းစိုင္းျကမ္းတမ္းလြန္းလွပါ တယ္။ ေမာင္နဲ့နွမ သားနဲ့အမိ ျကားလို့မွလံုးဝမေတာ္ တဲ့ စကားလံုးေတြနဲ့ကို ဆဲေရးတိုင္းထြာတာပါ။ ထူးျခားတာကေတာ့ သူ့အသက္ေလးဆယ္ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္မွာ သြားေတြ တစ္ေခ်ာင္းျပီးတစ္ ေခ်ာင္း က်ိုးကုန္ပါတယ္။ ခပ္ငယ္ငယ္နဲ့ ပါးေခ်ာင္ နားေခ်ာင္ေတြက်ျပီး အဘိုးျကီးအိုေလးလို ျဖစ္သြား ပါတယ္။ အသက္ငါးဆယ္မျပည့္ခင္မွာဘဲ အံပံု အံ ကပ္ လုပ္ရပါေတာ့တယ္။

“ဟာ …၊ မင္း အေစာျကီး အံပံုတပ္ေနရ ပါလားကြ …” လို့ ကိုယ္က တအံ့တျသေမးတဲ့အခါ – “ဟုတ္တယ္ ဦးေလး …၊ ဟဲ ..ဟဲ ..၊ ဦးေလးသိတဲ့အတိုင္း ကြ်န္ေတာ္က ေဒါသထြက္ရင္ တစ္တစ္ခြခြဆဲတတ္တယ္ေလ …၊ ဒါေျကာင့္ သြား ေတြ အေစာျကီးက်ိုးကုန္တာေပါ့ …” လို့ ျပန္ေျပာပါတယ္။ ဒီလိုေတာ့လည္း သိ သားပဲ။ အဲဒီလို သိသိျကီးနဲ့ က်ူးလြန္တဲ့လူမ်ိုးက ဆံုးမရ ခက္တယ္။ ဘုန္းျကီးတေစၦဆိုတာ ကမၼဝါ ရြတ္ဖို့ မလြယ္ဘူးေလ။ ဆဲတဲ့အကုသိုလ္က သြားေတြ က်ိုးတာတင္ မကဘူး။ ခံတြင္းနံ့လည္း သူမတူေအာင္ နံတတ္တယ္။ ခနၶာကိုယ္လည္း အနံ့မေကာင္းနိုင္ ဘူး။ လူေတြ မုန္းသလို၊ နတ္ေတြလည္း မုန္းမွာပဲ။ လူေတြမုန္း နတ္ေတြမုန္းရင္ ဒုကၡမ်ိုးစံု ေရာက္တတ္ တာပဲ။

(၂) လင္းေရာင္တင္ရဲ့ မိခင္ျကီးေဒၚသန္းတင္ က်ေတာ့ လံုးဝ(လံုးဝ)ကို မဆဲတတ္ဘူး။ သူ အသက္ ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္အထိ ေနသြားတာ ဆဲေရးတဲ့စကား လံုးဝ ေျပာမသြားဘူး။ ဘယ္သူ့ကိုမွ မဆဲသြားခဲ့ဘူး။ ျကမ္းျကမ္းတမ္းတမ္းလည္း မေျပာတတ္ဘူး။ ဒီ အတြက္ သူ့အသက္ ခုနစ္ဆယ္ ရွစ္ဆယ္အထိ အရြယ္တင္တယ္။ ရုပ္ရည္ေခ်ာေမာလွပတယ္။ ပါး ေရ နားေရ တယ္ျပီးမတြန့္လွဘူး။ “အေမနဲ့သမီးေတြနဲ့ အတူေလွ်ာက္လာတာ၊ ညီအစ္မေတြ လမ္းေလွ်ာက္လာသလိုပဲ …၊ ျကီးေမ က ေတာ္ေတာ္အရြယ္တင္တယ္ …” လူေတြ အဲသလိုေျပာတာ ခဏခဏျကားခဲ့ ဖူးတယ္။ ဟုတ္တယ္။ အေမက ေတာ္ေတာ္ေခ်ာ တယ္။ မင္းသမီးရံႈးတယ္။ အသားအေရကလည္း ျကည္လင္တယ္။ သူ့မ်က္လံုးေတြက အိုတဲ့အထိ ေတာက္ပေနတယ္။ သူကြယ္လြန္ကာနီးမွာလည္း ျငိမ္းျငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းပဲ။ ညည္းညူသံ မျကားရဘူး။ တြန့္ ျခင္း ရြဲ့ျခင္း မဲ့ျခင္း မရွိဘူး။

“ငါေသရင္ တုႆိတာနတ္ျပည္ကို တက္ မယ္ …၊ တုႆိတာနတ္ျပည္မွာ ဘုရားအေလာင္း ေတာ္နတ္သားရွိတယ္ …၊ နတ္ျပည္မွာရွိေနတုန္း ဘုရားေလာင္းအရိေမတၱယ်နတ္သားရဲ့ အဆံုးအမ ေတြ တရားေတြ နာယူမယ္ …၊ ဘုရားအေလာင္း နတ္သက္ျကြေျပီး လူ့ျပည္ျပန္ဆင္းတဲ့အခါက်မွ ငါ လည္း လူ့ျပည္ျပန္ဆင္းမယ္ …၊ အရိေမတၱယ် ဘုရား ပြင့္တဲ့အခါ သူေဟာတဲ့တရားေတြနာျပီး နိဗၺာန္ ဝင္မယ္ …” အေမအျမဲေျပာေလ့ရွိတဲ့ စကားပါ။ သူေျပာ တဲ့အတိုင္းပဲ။ သူဆံုးကာနီးမွာ နတ္ရထားေတြ ေရြး တဲ့ပံုစံ ေတြ့ရတယ္။ ပထမပိုင္း သံုးခါေလာက္ လက္ ကာတယ္။ ေနာက္ေတာ့မွ လက္ယပ္ေခၚျပီး အသက္ ထြက္သြားတာ ေတြ့ျကရတယ္။

ပံုပန္းကေတာ့ သူ ဆံုးကာနီးမွာ ေအာက္ပိုင္းနတ္ျပည္ေတြျဖစ္တဲ့ စတု မဟာရာဇ္၊ တာဝတႎသာ၊ ယာမာ စတဲ့နတ္ရထားေတြ ဆိုက္တဲ့အခါ သူ မလိုက္ခ်င္လို့ လက္ကာတာမ်ိုး ျဖစ္နိုင္တယ္။ အဲ …သူလိုက္ခ်င္တဲ့ တုႆိတာနတ္ျပည္ က နတ္ရထားဆိုက္လာေတာ့မွ လက္ယပ္ေခၚလိုက တာဗ် …။ အဲဒါမ်ိုးကိုေခၚတာေနမွာ။ ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ျကီးေတြ ေဟာေလ့ ရွိတဲ့ “ျပံုးေသ” ဆိုတာေလ။ မေကာင္းတဲ့ ဒုစရိုက္ အမႈေတြ အမ်ားျကီးျပုထားခဲ့ဖူးတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ေသရင္ ေဝဒနာကို ဆိုးဆိုးရြားရြားခံစားရျပီး မဲ့မဲ့ ရြဲ့ရြဲ့ ေသတတ္တယ္။ သုစရိုက္ ေကာင္းမႈေတြ မ်ား မ်ားျပုထားတဲ့ လူတစ္ေယာက္ေသရင္ ေနာင္ေရး အတြက္ စိတ္ေအးရျပီး ေကာင္းရာသုဂတိ ေကာင္း ရာဘံုကို လားရ ေရာက္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပံုးျပံုး ေလးနဲ့ ေသရတတ္ပါသတဲ့ …။ ဒါေျကာင့္ ကိုယ့္အေမတို့ ေသရတဲ့အေသက ျပံုးေသပါ။ “ျကည့္ရတာ အိပ္ေပ်ာ္ေနသလိုပဲ …၊ အသားေလးကို ဝင္းေနတာပဲ …” အဲသလို ေျပာျကတယ္။

ဟုတ္တယ္။ အေမ ဆံုးျပီး သံုးရက္ျကာတဲ့အခါမွာ သူ့မ်က္နွာဟာ ညို ပုပ္မသြားဘူး။ ေသြးေရာင္လွြမ္းတဲ့မ်က္နွာနဲ့ပဲ။ ျပံုး ေယာင္ေယာင္ေလး။ ပစ္လိုက္ရမွာ နွေျမာစရာ ပံုစံ မ်ိုး။ အသက္ျကီးျပီဆိုေတာ့ မိတ္ကပ္ေတြဘာေတြ နဲ့ လူျကည့္ေကာင္းေအာင္ ျပင္စရာလည္းမလိုေတာ့ ဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူ့ကို ေျမးေတြက တစ္ကိုယ္လံုး စံပယ္ပန္းေတြ ဖံုးေနေအာင္ ပူေဇာ္လႉဒါန္းထားျက တာ မ်က္နွာေလးတစ္ခုပဲ ေပၚေတာ့တယ္။ တကယ့္ ကို အိပ္ေနတဲ့ပံုစံပါ။ တိုက္ဆိုင္လို့ ေျပာျပရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေမ က စံပယ္ပန္းျဖူျဖူေလးေတြ ဘုရားတင္တာ သိပ္ ျပီး ဝါသနာပါတယ္။ “ငါကေတာ့ ဘုရားကို စံပယ္ပန္းေမွြးေမွြး ေဖြးေဖြးျဖူျဖူေလးေတြကို တင္တာပဲ သေဘာက် တယ္ …၊ ေဈးမွာ စံပယ္ပန္းမရမွဘဲ တစ္ျခား ပန္းဝယ္တာ …၊ ဝယ္တဲ့ပန္းလည္း အျဖူေရာင ပိုျကိုက္တယ္ …” ဒီေနရာမွာ “အေျကာင္းေျကာင့္ အက်ိုးျဖစ္တယ္” ဆိုတဲ့ ဓမၼစကားကို ငွားျပီးသံုးရမွာပဲ။ ဘုရား ရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ျကီးကို စံပယ္ပန္းလို ေမွြးေမွြး ျဖူျဖူပန္းေလးေတြအျမဲပူေဇာ္ခဲ့တဲ့အေျကာင္းေျကာင့္ အေမဆံုးတဲ့အခါ စံပယ္ပန္းေတြေဝေနတဲ့အက်ိုးရ တာျဖစ္မွာ။ ကံ၊ ကံရဲ့အက်ိုးဆိုတာ ဒါပဲေပါ့။

(၃) တရားေတာ္ေတြထဲမွာေတာ့ ယုတ္ယုတ္မာ မာ ျကမ္းျကမ္းတမ္းတမ္း တစ္တစ္ခြခြ ဆဲဆိုတတ္ တဲ့ (နနၵိယရဲ့ မယား) “ေရဝတီ” ဟာ စဉ္းလဲ ေကာက္က်စ္တတ္တယ္။ သဝန္တိုတယ္။ ဒါေျကာင့္ ရဟန္း၊ ပုဏၰား၊ ဖုန္းေတာင္းယာစကာေတြကို ဆဲေရး ေလ့ ရွိခဲ့တယ္။ ယုတ္ယုတ္မာမာ တိုင္းထြာျပီး ေျပာေလ့ရွိတယ္။ အဲသလို ယုတ္မာတဲ့ ဖရုႆဝါစာ မေကာင္းကံေျကာင့္ ငရဲမွာ အနွစ္နွစ္ေထာင္က်ေရာက္ ခံစားရပါတယ္။ ငရဲက လြတ္သြားတဲ့ ဘဝမွာလည္း လက္၊ ေျခ၊ နွာေခါင္းေတြ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းကို ခံရတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ဦးေခါင္းေဇာက္ထိုး မိုးေမွ်ာ္နဲ့ ငရဲမွာ ပစ္ခ်ျခင္းကိုခံရတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။ ဆဲေရးတဲ့ ဖရုႆဝါစာ ေစတနာဟာ ကိုယ္ရည္မွန္းတဲ့ သူတစ္ပါးထံကို မေရာက္ဘဲ ကိုယ့္နႈတ္က ထုတ္ေဖာ္ဆဲေရးတဲ့အတိုင္း ေဘးအနၱရာယ္က်ေရာက္တတ္ တယ္လို့လည္း ဆိုပါတယ္။

(၄) ဆဲေရးတာဟာ ဝစီဒုစရိုက္တရား ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ ပညတ္ခ်က္ထုတ္ ထားပါတယ္။ လူေတြအတြက္လည္း ရိုင္းျပတဲ့အရာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မဆဲေရးေကာင္းပါဘူး။ ဆဲေရးသူကို ဘယ္သူကမွ ေလးစားျကည္ညိုမႈ မရွိပါဘူး။ ဆဲေရး တာနဲ့ပတ္သက္ျပီး ဝိနည္းပါဠိေတာ္မွာ တားျမစ္ေဖာ္ ျပထားတာ ရွိပါတယ္။ ဇာတိ – သာကီမ်ိုး ၊ စ႑ဍာ လမ်ိုး စသည္ျဖင့္ ဇာတ္ကိုထိပါး ဆဲေရးျခင္း၊ နာမ – ဦးမ်ုးယုတ္၊ ကိုဉာဏ္ျကီး စသည္ျဖင့္ အမည္နာမတို့ျဖင့္ ထိပါးဆဲေရးျခင္း၊ (၃) ေဂါတၳ – ဘုရားကြ်န္၊ ေက်ာင္းကြ်န္ စသည္ျဖင့္ မ်ိုးနြယ္ကိုခိုက္၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၄) ကမၼ – ဖိနပ္တိုက္သမား၊ ေခ်း က်ံုးတဲ့သူ စသည္ျဖင့္ အလုပ္အကိုင္ကိုခြဲ၍ ဆဲေရးျခင္း၊(၅) သိပၸ – အင္ဂ်င္နီယာျကီး ၊ ပါရ ဂူျကီး၊ က်ူထရံယက္သူ စသည္ျဖင့္ အတတ္ပညာကို ခြဲ၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၆) အာဗာစ – ဖာက်ိုး၊ ရွိုက္ကုန္း၊ မီးယပ္ပိန္၊ မီးယပ္ေခ်ာက္ စသည္ျဖင့္ အနာေရာဂါကို ထိခိုက္၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၇) လိဂၤ࿿ – လံဖားျကီး၊ အသူရိန္ျကီး။ ငပု၊ ညွပ္စိ၊ ငကုန္း စသည္ျဖင့္ အသြင္ကိုခြဲ၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၈) ကိေလသ – တဏွာအိုး၊ ေဒါသ ကုမၼာ၊ မရွင္းမရွင္း ဝီစိကိစၥာျကီး စသည္ျဖင့္ ကိေလ သာ တစ္ပါးပါးကို အမည္တပ္၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၉) အာပတၳိ – ပါရာဇိက၊ သံဃာဒိ သိသ္၊ ဒုကၠ႒ဌ္အိုး စသည္ျဖင့္ အာပတ္အမည္ကိုတပ္၍ ဆဲေရးျခင္း၊ (၁၀) အေကၠာသ – နင့္အေမ၊ နင့္နွမ၊ ေခြးမ သား၊ ေခြးသား စသည္ျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊

(၅) ေလာကျကီး မျပိုကြဲ မပ်က္စီးရေလေအာင္ ယဉ္ေက်းမႈ စည္းကမ္းေတြ မပ်က္စီးရေအာင္ ကမၻာ ေလာကျကီးကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးတဲ့ တရားနွစ္ပါး ရွိပါတယ္။ အဲဒီနွစ္ပါးကို ကမၻာေစာင့္ တရားျကီး နွစ္ပါး လို့လည္းေခၚပါတယ္။ ၁။ ဟီရိတရား – မေကာင္းေသာ အရာဟူသမွ် ျပုလုပ္၊ ေျပာဆို၊ ျကံစည္ရမွာကို ရွက္ျခင္း မျပုဝံ့ျခင္း။ ၂။ ျသတၳပၸတရား – မေကာင္းမႈဟူသမွ်ကို ျပုလုပ္၊ ေျပာဆို၊ ျကံစည္ရမွာ ေျကာက္လန့္ျခင္း၊ မျပုဝံ့ျခင္း။ ဆိုျပီးေတာ့ ရွက္ျခင္းတရားနဲ့ ေျကာက္ျခင္း တရား နွစ္ပါးရွိပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ မေကာင္းတာလုပ္ရ၊ ေျပာရ၊ ျကံစည္ရမွာကိုသာ ေျကာက္ဖို့၊ ရွက္ဖို့ လိုတာပါ။ ေကာင္းတာလုပ္ဖို့ကိုေတာ့ ရွက္စရာ ေျကာက္စရာ မလိုပါဘူး။ မွန္တာကို လုပ္၊ ျကံ၊ ေျပာဆိုဖို့ ေျကာက္ စရာ၊ ရွက္စရာ မလိုပါဘူး။) ဟီရိနဲ့ ျသတၳပၸတရားနွစ္ပါးရွိမွ ေလာ ကျကီးဟာ ခိုင္ျမဲတည္ရွိေနမွာပါ။ မေကာင္းတာေတြ လုပ္ရ၊ ျကံရ၊ ေျပာရဆိုရမွာ မေျကာက္ျက၊ မရွက္ ျကတဲ့လူေတြ မ်ားလာတဲ့အခါမွာေတာ့ ေလာကျကီး ဟာ စိုးရိမ္စရာအတိ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ဒါ ေျကာင့္ ဝစီဒုစရိုက္လို့ေခၚတဲ့ ဆဲေရးျခင္းကို ရွက္ တတ္ ေျကာက္တတ္ျပီး ေရွာင္ျကဉ္ဖို့ လိုပါတယ္။ က်က္သေရရွိတဲ့ ဂုဏ္ေတာ္ေတြ၊ ပရိတ္ေတြ၊ ပ႒ဌာန္းေတြ၊ တရားဓမၼေတြ ရြတ္ဖတ္ေျပာဆိုရမယ့္ နႈတ္ခမ္းက ဖရုႆဝါစာျဖစ္တဲ့ ဆဲေရးတဲ့ ညစ္ညမ္း တဲ့ စကားလံုးေတြ ေျပာဆို ဆဲေရးတာဟာ ဘယ္လိုမွ သဘာဝမက်ပါဘူး။ သာယာေအးခ်မ္းတဲ့ လူ့ေဘာင္ကို တည္ ေထာင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ …။

ေဇယ်တု သဗၺမဂၤလံ

လင္းေရာင္တင္