ရတနသုတ္လာ နိဗၺာနဂုဏ္ရည္

“အလိမၼာ စာမွာရွိသည္” “ငယ္ရြယ္စဥ္ခါ ပညာရွာ”ဟူေသာ ဆို႐ိုးစကားမ်ားရွိေလသည္။ ယင္းဆို႐ိုးစကားမ်ားႏွင့္ အညီ ကြ်န္ေတာ္သည္ ငါးႏွစ္သားအရြယ္တြင္ စတင္၍ ေက်ာင္းတက္ခဲ့ရေပ သည္။ ကြ်န္ေတာ္ တက္ခဲ့ရေသာ ေက်ာင္းမွာ ေက်းရြာ မူလတန္းေက်ာင္းမဟုတ္၊ မိဘမ်ားကိုးကြယ္သည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းျဖစ္ေလသည္။ ကြ်န္ေတာ္၏ ပညာေရးဘဝကို ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းပညာေရး (Monastic Education)ျဖင့္ စတင္ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေပသည္။

ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ပညာေရးေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္သည္ ခုနစ္ႏွစ္သားခန္႔တြင္ပင္ ပရိတ္ႀကီး ၁၁ သုတ္ကို အလြတ္ရြတ္ဆိုႏိုင္ခဲ့သည္။ ညဖက္ ဘုရားရွိခိုးၾကလွ်င္ ပရိတ္ႀကီး ၁၁ သုတ္ကို ရြတ္ဆို ၾကရသည္။ သို႔ရာတြင္ ၁၁ သုတ္လံုးကို တစ္ညဥ့္ တည္း ရြတ္ဆိုရန္မဟုတ္။ ေန႔ခုနစ္ေန႔တြင္ သူ႕ေန႔ အလိုက္ သတ္မွတ္ထားေသာ သုတ္မ်ားကို ရြတ္ဆို ၾကရသည္။

ကြ်န္ေတာ္မွတ္မိသေရြ႕ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ မဂၤလသုတ္၊ တနလၤာေန႔တြင္ ရတနသုတ္၊ အဂၤါေန႔ တြင္ ေမတၲသုတ္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ခႏၶသုတ္၊ ေမာရ သုတ္၊ ဝၮသုတ္၊ ၾကာသပေတးေန႔တြင္ ဓဇဂၢသုတ္၊ ေသာၾကာေန႔တြင္ အာဋာနာဋိယသုတ္၊ စေနေန႔တြင္ အဂၤုလိမာလသုတ္၊ ေဗာဇၥ်ဂၤသုတ္၊ ပုဗၺဏွသုတ္တို႔ ကို ရြတ္ဆိုၾကရသည္။

ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပညာေရးတြင္ ဆို႐ိုး စကားတစ္ခုရွိသည္။ “ရွင္ကိုဖ်က္ ဓဇဂ္၊ လူကိုဖ်က္ အရက္၊ ဝါးကိုဖ်က္ ဝါးမ်က္” ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ဓဇဂၢ သုတ္သည္ ရြတ္ဖတ္ရတာခက္ေသာေၾကာင့္ ရွင္မ်ား (သာမေဏမ်ား) အေနျဖင့္ လူထြက္သြား(လူဝတ္လဲသြား) တတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္သည္ အသက္ ခုနစ္ႏွစ္မွ်ျဖင့္ ပရိတ္ႀကီး ၁၁ သုတ္ကို အလြတ္ရေနေသာေၾကာင့္ မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ား၏ ခ်ီးျမႇင့္ ျခင္းကို ခံခဲ့ရသည္။

ႀကီးျပင္းလာေသာအခါ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ႀကီးမိုက္မ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ အထက္တန္းပညာ မ်ား၊ ေခတ္မီေလာကဓာတ္ ပညာမ်ားကို ေလ့လာ လိုက္စားရင္း ပရိတ္ႀကီး ၁၁ သုတ္ကို အလြတ္မရ ေတာ့ေခ်။ မဂၤလသုတ္၊ ေမတၲသုတ္ကိုမွ်သာ အလြတ္ရေတာ့သည္။ ဝမ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းေလစြ။

အျခားမွတ္မိေနေသာ ပရိတ္ႀကီးတစ္သုတ္ မွာ ရတနသုတ္ျဖစ္သည္။ တစ္သုတ္လံုးကိုကား အလြတ္မရေတာ့ –

“ဝနပၸဂုေမၺ၊ ယထာ၊ ဖုႆိတေဂၢ၊ ဂိမွာန မာေသ၊ ပဌမသၼႎဂိေမွ။ တထူပမံ၊ ဓမၼဝရံ အေဒသ ဟိ၊ နိဗၺာနဂါမႎ၊ ပရမံဟိတာယ၊ ဣဒမၸိဗုေဒၶ၊ ရတနံ ပဏီတံ၊ ဧေတန သေစၥန၊ သုဝတၴိေဟာတု”ဟူေသာ အပိုဒ္ျဖစ္သည္။ ယင္းအပိုဒ္ကိုကား အလြတ္ ရေနသည္။

ျမတ္စြာဘုရား၏ ဖြားဖက္ေတာ္ျဖစ္ေသာ အမတ္ႀကီး ကာဠဳဒါယီက ဖခမည္းေတာ္ရွိရာ ကာပိလဝတၲျပည္သို႔ ျြကေရာက္ရန္အတြက္ ဘုရား ရွင္အား ဂါထာေပါင္း ၆၄ ဂါထာ ေလွ်ာက္ထား ခဲ့သည္။ ယင္းဂါထာမ်ားကို “ဂါထာ ေျခာက္ဆယ္ပ်ိဳ႕” အျဖစ္ ေတာင္တြင္းရွင္အုန္းညိဳဆရာေတာ္က ဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။ ေတာင္တြင္းၿမိဳ႕သမိုင္းပါ “ေပေလးပင္၊ ရွင္ေလးပါ” တြင္ တစ္ပါး အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ေလွ်ာက္ေသာ ဂါထာ မ်ားတြင္ တေပါင္းလအခါ၌ ေတာေတာင္ေရေျမတို႔ ၏ သာယာပံု၊ သစ္ပင္၊ ပန္းမန္တို႔၏ လွပပံု၊ ေက်း ငွက္သာရကာမွအစ ေတာေပ်ာ္သတၲဝါကေလးမ်ား ရႊင္ျမဴးေနၾကပံုတို႔ကို နာခ်င့္စဖြယ္ ထည့္သြင္းဖြဲ႕ ဆိုထားသည္။ ယင္းဂါထာ ၆၄ ဂါထာ(တစ္နည္း) ဂါထာေျခာက္ဆယ္ပ်ိဳ႕ႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး ရတနသုတ္ ၌ ဘုရားရွင္ထံ ဝနပၸဂုေဗၺ အစခ်ီေသာ ဂါထာကို ထည့္သြင္း ေဟာၾကားထားျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ၌ ေႏြဦးရာသီ အေၾကာင္း စာစီစာကံုးမ်ားကို ေရးရေသာအခါ ဝနပၸ ဂုေမၺအစခ်ီကာ ဤဂါထာေလးကို ထည့္သြင္းထား ေလ့ရွိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရတနသုတ္ တစ္သုတ္ လံုးကို မရေတာ့ေသာ္လည္း ဤဂါထာတစ္ပုဒ္ကို ကား အလြတ္ရလ်က္ရွိသည္။ ကံေကာင္းေလစြ။

သို႔ရာတြင္ ရတနသုတ္၌ အလြန္တစ္ရာမွ သိသင့္သိထိုက္ေသာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ရွိသည္။ ယင္း ဂါထာကို တန္ဖိုးထားရမွန္း ႀကီးျပင္းလာသည္အထိ မသိခဲ့ရေခ်။ သို႔ရာတြင္ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ၿပီးေနာက္ သေျပကန္ဆရာေတာ္၊ အရွင္ဝါေသ႒ာဘိဝံသ၏ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ တရားေတာ္စာအုပ္ကို ဖတ္မိေသာ အခါတြင္မွ ယင္းဂါထာေတာ္(ပါဠိေတာ္)၏ အေရးႀကီး ပံုကို သိလာရသည္။ ယင္းပါဠိေတာ္၏ တန္ဖိုးကို တေရးေရးျဖင့္ သိနားလည္လာရသည္။ ယင္းပါဠိ ေတာ္မွာ ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ပါဠိေတာ္ ျဖစ္ေပသည္။

“ခယံ၊ ဝိရာဂံ၊ အမထံ၊ ပဏီတံ၊

ယဒဇၥ်ဂါ၊ သက်မုနိ၊ သမာဟိေတာ။

နေတန၊ ဓေမၼန၊ သမတၴိ၊ ကိဥၥိ၊

ဣဒမၸိ ဓေမၼ၊ ရတနံ ပဏီတံ

ဧေတန၊ သေစၥန၊ သုဝတၴိ၊ ေဟာတု”

သေျပကန္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးျပန္ဆိုေသာ  အနက္အဓိပၸာယ္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ေပသည္။

“ခယံ ကိေလသာအစံု၊ ဒုကၡအဖံုဖံုတို႔ ကုန္ရာ ဌာန ျဖစ္ေပထေသာ၊ ဝိရာဂံ-ရာဂအတြယ္ ကြယ္ ေပ်ာက္ကင္းရွင္းရာျဖစ္ေပထေသာ၊ အမတံ- ေသျခင္းကင္းလွ၊ အမတဓာတ္လည္းျဖစ္ေပေသာ၊ ပဏီထံ-မေရာင့္ရဲေစတတ္၊ မြန္ျမတ္လွစြာေသာ၊ ယံအၾကင္နိဗၺာန ဓာတ္တရားေတာ္ျမတ္ကို သက် မုနိ-သာကီႏြယ္ဖြားဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္သည္ အဇၥ်ဂါ-ေဗာဓိပင္ေျခ၊ ပလႅင္ေဗြက ေကာင္းစြာ မေသြ၊ ရေတာ္မူခဲ့ေလၿပီ။

ေတန ဓေမၼန ထိုနိဗၺာန္ဆိုတဲ့တရားေတာ္ ျမတ္ႏွင့္ သမံ-တန္းတူထား၍ ႐ႈစားဖြယ္ရာ တူညီ ပါေသာ ကိဥၥိ-တစ္စံုတစ္ခုေသာ တရားမ်ိဳးသည္ နအတၳိ-အဘယ္သို႔ပင္ ရွာရွာ ရွိ႐ိုးဧကန္အမွန္တိတိ မရွိႏိုင္ပါေပ။

ဓေမၼန-နိဗၺာန္တရားေတာ္ျမတ္၌ ဣဒမၸိ ရတနံ- ဤရတနာျဖစ္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ ဂုဏ္ရည္အေပါင္းသည္လည္း ပဏီတံ-ထူးျမတ္လွ ပါေပ၏။

ဧေတန သေစၥန-ဤသို႔မွန္ကန္စြာဆိုရေသာ   သစၥာစကားေၾကာင့္ ထုမွကံ-ရတနာသံုးပါး အားထား ကိုးကြယ္ၾကေသာ ဓမၼမာမက-သီတင္းသည္ အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔အား သုဝတၴိ-ေဘးဒဏ္ ရန္စြယ္ အႏၱရာယ္ကင္းေဝး ေအးခ်မ္းသာယာ ခ်မ္း သာျခင္းသည္ ေဟာတုမုခ်မေသြျဖစ္ပါေစသတည္း”

အထက္ေဖာ္ျပပါ အနက္အဓိပၸာယ္အရ နိဗၺာန္တြင္ ခယဂုဏ္၊ ဝိရာဂဂုဏ္၊ အမတဂုဏ္ႏွင့္ ပဏီတဂုဏ္ဟူေသာ ဂုဏ္ေတာ္ေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံု လ်က္ရွိသည္။

ခယဂုဏ္ဟူသည္မွာ နိဗၺာန္တြင္ ကိေလသာ ေတြလည္းမရွိ၊ ဒုကၡခပ္သိမ္းလည္းမရွိ၊ အားလံုးၿငိမ္း ခ်မ္းေနသည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေလသည္။

ဝိရာဂဂုဏ္ဟူသည္မွာ ရာဂအတြယ္၊ ျပယ္ ေပ်ာက္ကင္းရွင္းရာျဖစ္ေပသည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ရာဂကင္းရွင္းရာအေျခအေနကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ နိဗၺာန္တြင္ ႏွစ္သက္ဖြယ္အာ႐ံုမရွိသကဲ့သို႔ ႏွစ္သက္တတ္ေသာ ရာဂလည္း မရွိေခ်။ စိတ္ ေအးခ်မ္းမႈသက္သက္ ျဖစ္ေပသည္။ အၿငိမ္းဓာတ္ ႀကီး ျဖစ္ေပသည္။

အမတဂုဏ္ဟူသည္မွာ နိဗၺာန္တြင္ ျဖစ္မႈ ဆိုသည့္ ဥပါဒ္ မရွိေခ်။ တည္မႈဆိုသည္ ဌီ မရွိေခ်။ ပ်က္မႈဆိုသည့္ ဘင္ မရွိေခ်။ ဥပါဒ္၊ ဌီ၊ ဘင္(ျဖစ္၊ တည္၊ ပ်က္)မရွိသျဖင့္ ေသျခင္းတရားလည္းမရွိ ေတာ့ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ေသျခင္းကင္းသည့္ အမတ ဂုဏ္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေပသည္။ “အကယ္ဇာတိ ကိုေၾကာက္မွ နိဗၺာန္ရတာ။ ဇာတိမေၾကာက္ရင္ နိဗၺာန္မရဘူး”ဟူ၍ သေျပကန္ ဆရာေတာ္ႀကီးက ေဟာၾကားခဲ့ေပသည္။

နိဗၺာန္၏ အျခားဂုဏ္တစ္ခုမွာ ပဏီတ ဟူ ေသာ ဂုဏ္ျဖစ္သည္။ မြန္ျမတ္လွတဲ့နိဗၺာန္ကို မည္မွ် ၾကည့္ေနရ ၾကည့္ေနရ၊ မည္မွ်အာ႐ံုျပဳေနရ၊ ျပဳေန ရ၊ ေရာင့္ရဲသည္၊ တင့္တိမ္သည္ဟူ၍ မရွိဟုဆိုလို ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ မည္မွ်ပင္ အာ႐ံုယူေနရ၊ ယူေန ရ၊ အာ႐ံုယူေနရတဲ့ အရိယာ အရွင္ျမတ္ေတြသည္ ခ်မ္းသာေနၾကသည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေပသည္။

စင္စစ္ နိဗၺာန္ဟူသည္မွာ ေရႊျပည္ႀကီးလည္း မဟုတ္၊ ေရႊနန္းႀကီးလည္း မဟုတ္၊ ဆိပ္ကမ္းသာ လည္းမဟုတ္၊ အမွန္စင္စစ္၊ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း ရာ အၿငိမ္းတိုက္ႀကီးပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဤသည္တို႔မွာ ရတနသုတ္လာ၊ နိဗၺာနဂုဏ္ ရည္မ်ား၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ နိဗၺာန္ဂုဏ္ရည္မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကေၾကာင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေရးသားတင္ ျပအပ္ေပသည္။

ေမာင္ဥာဏ္စိန္

ရည္ညႊန္းစာအုပ္မ်ား

၁။ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာတရားေတာ္၊ သေျပကန္ ဆရာေတာ္။

၂။ ရတနသုတ္၊ သုခ